NextMapping Blog Masa Depan Kerja

Cheryl Cran

Selamat datang ke blog Masa Depan Kerja - di sinilah anda akan mendapat catatan mengenai semua perkara yang berkaitan dengan masa depan kerja.

Kami mempunyai blogger tetamu yang termasuk CIO's, Scientist Behavioral, CEO, Data Saintis termasuk jawatan oleh pengasas kami Cheryl Cran.

Lihat semua catatan blog

Generasi Covid Dan Masa Depan

April 13, 2021

Generasi Covid dan masa depan ……

Terdapat generasi baru di bandar ini - Generation Covid yang juga dikenali sebagai Gen C. yang merangkumi golongan muda di bawah usia dua puluh tahun.

Anda mungkin biasa dengan generasi lain:

Gen Z 1997 hingga 2020 (ketahui sebagai generasi media sosial)

Millenials 1981 hingga 1996 (dikenali sebagai generasi teknologi)

Gen X 1965 hingga 1980 (terkenal sebagai permulaan generasi zaman teknologi)

Zoomers (Baby Boomers yang enggan berumur) 1946 hingga 1964 (dikenali sebagai generasi selepas perang / kebebasan)

Tradisionalis 1925 hingga 1945 (terkenal sebagai generasi perang)

Terdapat penyelidikan itu baru bermula mengenai kesan wabak itu kepada orang muda di bawah usia dua puluh yang dikenali sebagai Gen C sejak setengah tahun lalu.

Tidak diragukan lagi kesan sosial wabak itu semua orang masih belum diketahui sepenuhnya. Walau bagaimanapun, sangat menarik untuk melihat dan melihat bagaimana pengalaman Gen C dengan pandemi itu akan mengubah pilihan dan tingkah laku mereka untuk masa depan.

Generasi C adalah satu-satunya generasi muda yang hidup dan akan melalui wabak pada usia mereka dan remaja. Sebagai tambahan kepada pandemik Gen C telah menyaksikan melalui media sosial peningkatan ketegangan kaum, ketidaksamaan dalam kepemimpinan pemerintah, kesan pandemik terhadap pemanasan global dan peningkatan tumpuan terhadap kesetaraan gender.

Tidak perlu dikatakan perubahan sosial yang akan dibawa oleh Gen C akan menjadi radikal dan mengganggu status quo. Akan ada banyak perubahan yang dibuat oleh Generation Covid dan masa depan.

Secara anekdot saya mempunyai sebilangan pelanggan yang telah berkongsi beberapa perjuangan yang mereka lalui oleh anak-anak mereka sejak lapan belas bulan yang lalu.

Saya pernah mendengar kisah kanak-kanak sekolah rendah yang mempunyai tahap kegelisahan yang tinggi kerana hanya bersekolah dalam talian atau berurusan dengan pembukaan dan penutupan sekolah mereka yang berterusan.

Kanak-kanak usia sekolah rendah memakai topeng (jika mereka masih bersekolah) dan yang lain tidak bersekolah selama lebih dari satu tahun atau dalam beberapa bulan.

Anak-anak sekolah menengah dan sekolah menengah telah melakukan persekolahan mereka terutama dalam talian atau gabungan dari sambilan di kelas dan sambilan dalam talian.

Kesan psikologi terhadap orang-orang dan terutama orang muda yang terpencil secara sosial akan memberi kesan riak selama beberapa dekad yang tidak dijangka.

Gen C akan dikenali sebagai generasi pandemi yang akan mengubah masa depan secara tidak berbalik.

Kami masih mengumpulkan data dan penyelidikan mengenai kesan sosial wabak tersebut dan kami akan menemui lebih banyak lagi semasa kami maju.

Untuk mula melihat kesan generasi pada masa depan, kita perlu memahami dinamika budaya yang merangkumi perasaan, nilai, pengaruh persekitaran dan pandangan mereka yang dibentuk oleh peristiwa zaman mereka.

Berkenaan dengan perasaan Generation Covid, kami telah beberapa ibu bapa melaporkan bahawa anak-anak mereka menghadapi perasaan yang kompleks sepanjang wabak yang merangkumi:

  • Kekeliruan
  • Rasa cemas
  • Ketidakpastian
  • Pengasingan
  • Kesedihan

Ibu bapa melaporkan prihatin terhadap berbagai perasaan yang mencabar yang dimiliki oleh anak-anak mereka dan kesan wabak itu terhadap kesejahteraan keseluruhan anak-anak mereka.

Walau bagaimanapun, ibu bapa juga telah melaporkan pengaruh persekitaran positif terhadap wabak tersebut dan kesannya kepada anak-anak mereka seperti:

  • Peningkatan masa keluarga kerana ibu bapa tidak melakukan perjalanan atau berulang-alik
  • Peningkatan penghargaan oleh anak-anak meluangkan masa di luar dan di alam semula jadi
  • Peningkatan minat anak-anak untuk berinovasi dan berhubung melalui teknologi
  • Peningkatan empati dan kesedaran di sekitar orang lain
  • Peningkatan tumpuan pada nilai-nilai tradisional seperti makan malam
  • Peningkatan dialog dan komunikasi kerana bersama

Nilai membentuk semua generasi - jika anda melihat senarai di atas setiap generasi mempunyai pengaruh budaya penting yang membentuk pandangan mereka terhadap dunia.

Memandangkan pelbagai perasaan kompleks yang dilalui oleh Gen C DAN memandangkan pengaruh persekitaran yang positif, adalah selamat untuk meneka ramalan berikut untuk Generation Covid dan masa depan:

Gen C akan melihat ketidakadilan kaum sebagai kuno dan tidak dapat diterima dan akan menuntut pembaikan dan penyelesaian untuk masa depan.

Gen C akan melihat ketidaksamaan dan ketaksamaan gender sebagai ketinggalan zaman dan tidak dapat ditangani dan akan berusaha membawa keseimbangan dan kesaksamaan untuk masa depan.

Gen C akan melihat pekerjaan dengan cara yang baru kerana mereka telah menemani ibu bapa mereka bersama mereka semasa wabak tersebut dan akan mengharapkan mereka dapat bekerja di mana sahaja dan bila-bila masa tanpa halangan.

Gen C akan menjadi generasi di mana banyak ibu bapa berpindah ke kawasan luar bandar dan ini akan menyebabkan Gen C mempunyai hubungan yang lebih mendalam dengan bumi dan oleh itu persekitarannya.

Gen C akan mempunyai empati yang lebih mendalam secara keseluruhan untuk semua manusia dan ini akan mendorong untuk menjadikan dunia sebagai tempat yang lebih baik melalui media sosial.

Gen C akan sangat memahami pentingnya kesejahteraan mental dan kesihatan dan ini akan membawa kepada fokus pada peningkatan penyelesaian bagi belia dan orang dewasa untuk meningkatkan kesihatan secara keseluruhan.

Gen C akan mendorong penghasilan asas sejagat untuk mengatasi kesan transformasi teknologi melalui robotik, blockchain dan AI.

Saya tidak tahu mengenai anda tetapi saya teruja dengan kesan yang akan dimiliki Gen C pada masa depan.

Apa yang saya tahu pasti adalah bahawa dua anak cucu saya yang berusia lima dan 16 bulan akan selalu terkena wabak dan bahawa anak-anak sangat tahan lama.

Saya mempunyai keyakinan yang tinggi bahawa gangguan yang dialami oleh Gen C akan melengkapkannya untuk membantu kita semua mencipta masa depan yang lebih baik.